sejarah gerakan islam di malaysia Fakta
: Apabila Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, Tunku
Abdul Rahman selaku pemimpin tertinggi UMNO yang kedua secara automatik
memimpin kerajaan Perikatan bersama dengan barisan kepimpinan
bangsa-bangsa yang lain. Selaku kerajaan yang baru sahaja dibentuk, maka
sudah tentulah mereka menghadapi pelbagai masalah yang menggugat
kerajaan mereka. Pelbagai pihak di dalam negara masih sukar untuk
dikongkong agar menjadi penyokong kerajaan.
Akhbar-akhbar
masih berperanan dengan bebas mengkritik pelbagai dasar yang berakhir
dengan proses ‘penelanjangan’ kebebasan akhbar pada tahun 1962. [Said
Zahari, Meniti Lautan Gelora] Pada peringkat ini jugalah berlakunya
proses peralihan perjuangan PAS sebagai sebuah parti politik nasionalis
yang mempunyai nilai Islam kepada sebuah parti politik yang mempunyai
konsep jemaah dan benar-benar menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan.
Ini berlaku seriingan dengan pelbagai peristiwa-peristiwa yang berlaku
di Malaysia. Kronologinya secara umum bolehlah dirumuskan seperti
berikut :1963 : Pembentukan Malaysia menyatukan Singapura, Sabah dan
Sarawak. PAS yang masih merupakan parti politik nasionalis bercorak
Islam mengambil sikap menentang yang sederhana.
1963
: Ideologi perjuangan Ikhwanul Muslimin mula meresap masuk ke dalam
PAS. Di bawah pimpinan Prof Zulkifli Muhammad, PAS menghantar Haji Yusuf
Rawa, AJK PAS Pusat ke Timur Tengah untuk memperkenalkan PAS sebagai
sebuah gerakan Islam. Dialog demi dialog diadakan khususnya dengan
pimpinan Ikhwan.
1964
: PAS di bawah Prof Zulkifli menghantar sepuluh orang pelajar-pelajar
Malaysia yang pertama untuk melanjutkan pelajaran ke Iraq. Secara
sulitnya, ia adalah persediaan awal untuk melahirkan satu generasi
perjuangan yang berlainan dengan generasi yang sedia ada.
1964
: Prof Zulkifli Muhammad meninggal dunia dalam satu kemalangan. Tidak
lama selepas itu, PAS kehilangan pula Dr. Burhanuddin. Seterusnya, PAS
dipimpin oleh Dato’ Asri. Kepimpinan beliau dikatakan semakin
mengukuhkan lagi semangat ideologi kebangsaan Melayu dari dasar rasmi
PAS iaitu Islam. Oleh yang demikian, PAS seterusnya benar-benar tidak
dikenali sebagai gerakan Islam.
1968
: Al-Arqam ditubuhkan oleh Ashaari Muhammad. Dalam satu jangka masa
yang panjang, ia mewujudkan satu senario yang benar-benar tidak
disangka. Walau bagaimanapun, saya merasakan perbahasan mengenai
Al-Arqam tidak wajar disentuh di peringkat ini. [Zabidi Mohammad,
Al-Arqam : Tersungkur Di Pintu Syurga. Hal : 18]
1969
: Perlantikan beberapa orang ustaz-ustaz muda ke jawatan penting
khususnya Ustaz Hassan Shukri yang baru saja pulang dari Iraq. Beiau
terus dilantik sebagai Ketua Pemuda PAS Pusat. Beliau dan rakan-rakannya
mula memerkenalkan konsep tarbiyyah ala Ikhwan. Pada masa tersebut,
bermulalah secara rasmi apa yang dinamakan ‘pertembungan dalaman’ antara
pimpinan yang sedia ada dengan ahli peringkat bawahan yang mahukan
pembaharuan dalam halatuju perjuangan PAS.
1969
: Rusuhan kaum di Kuala Lumpur ekoran rasa tidak puas hati akibat
jurang perbezaan ekonomi antara kaum. PAS khususnya tidak melihat ini
sebagai peluang untuk menyerang habis-habisan pihak kerajaan ekoran
kegagalan mereka membina perpaduan kaum. Adalah tidak dinafikan,
pergolakan dalaman PAS merupakan penyebab kepada kegagalan mereka untuk
berfungsi dengan sebaik mungkin.
1971
: Penubuhan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Ia sebenarnya ialah
alternatif kepada golongan muda yang benar-benar mahu merealisasikan
tuntutan perjuangan Islam ala Ikhwan. Pemikiran Sayyid Qiutb yang
sebelum ini berkisar di kalangan ahli-ahli PAS mula diambil alih oleh
ABIM. Penubuhan ABIM sebenarnya banyak dipelopori oleh bekas tokoh-tokoh
pelajar yang radikal seperti Anwar Ibrahim, Kamaruddin Mohd Noor,
Razali Nawawi, Sidiq Fadhil dan lain-lain. Ia juga turut menarik
golongan ‘ustaz muda’ seperti Haji Abdul Hadi, Abdul Ghani Shamsuddin
dan Fadhil Nor. Secara tidak langsung, ABIM sebenarnya dilihat sebagai
wadah terbaik bagai meneruskan kesinambungan perjuangan Islam di
Malaysia pada masa itu. Ini disebabkan oleh imej UMNO sebagai
ultra-sekular dan imej PAS yang masih dilihat sebagai nasionalis sukar
untuk diterima oleh golongan muda.
1973
: Penyertaan PAS ke dalam Barisan Nasional ekoran pelawaan yang dibuat
oleh Presiden UMNO ketika itu, Tun Abdul Razak di atas nama perpaduan
Melayu. Polemik yang dicetuskan oleh ‘langkah merbahaya’ PAS ini telah
memperhebatkan lagi pergolakan dalaman yang telah sedia wujud sebelum
ini. Walaupun PAS masih mengekalkan dasar rasminya iaitu Islam, namun ia
tidak lebih sebagai retorik ekoran pengiktirafan PAS terhadap
pendekatan UMNO/BN pada masa itu. Penyertaan PAS ke dalam BN juga secara
tidak langsung juga menyebabkan ramai tenaga muda menjadikan ABIM
sebagai pilihan utama.
1974
: Anwar Ibrahim memimpin demonstrasi besar-besaran pelajar di Baling
bagi memperjuangkan isu kemiskinan. Beliau seterusnya mula muncul di
persada politik Malaysia dengan imej Islamik dan radikal [Ahmad Lutfi
Othman, Wajah Baru Politik Malaysia, hal. 18].
1977
: Majlis Syura Tertinggi ABIM memutuskan penyertaan tiga orang ahli
mereka ke dalam PAS khusus bagi satu ‘misi khas’ iaitu memulakan kembali
usaha-usaha tarbiyyah atau dalam erti kata lain ‘menyelamatkan’ PAS
dari terus hanyut dalam lautan perjuangan kebangsaan. Tiga orang ahli
tersebut ialah Haji Fadhil Noor selaku Timbalan Presiden Abim, Haji
Nakhaie Ahmad dan Syed Ibrahim Syed Abdul Rahman yang kedua-duanya
merupakan Exco ABIM Pusat.
1978
: Berlaku krisis dalaman yang hebat di dalam PAS antara Dato’ Asri
selaku YDP PAS dengan Mohamad Nasir selaku MB Kelantan. PAS Kelantan
khususnya benar-benar berpecah. Akibat kekacauan yang timbul, darurat
akhirnya distiharkan di Kelantan dan PAS ditendang keluar dari BN.
Dengan ‘tangan yang terikat’, PAS dipaksa untuk bertarung dalam
pilihanraya di Kelantan yang akhirnya menyaksikan Kelantan jatuh ke
tangan BN untuk kali pertama selepas kemerdekaan. Krisis dalaman PAS ini
juga membawa kepada terbentuknya parti Berjasa sebagai parti serpihan
PAS.
1979:
Revolusi Syiah di Iran berjaya meruntuhkan diktator Shah melalui kuasa
rakyat. Ia mencetuskan kembali kebangkitan gerakan Islam di seluruh
dunia. Dalam hal ini, Malaysia tidak terkecuali. Walaupun sebenarnya,
pembaharuan di dalam PAS bermula lama sebelum itu, namun Revolusi di
Iran mempercepatkan lagi langkah ke arah pembersihan PAS dari sebarang
ideologi yang bercanggah dengan kehendak perjuangan Islam.
1981
: Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Hubungan
peribadi yang rapat antara bekas Presiden Abim, Anwar Ibrahim dengan Dr.
Mahathir sebelum ini secara tidak langsung menjadikan ABIM bersikap
lebih lembut terhadap kerajaan yang sebelum ini telah dicop dengan
pelbagai tuduhan.
1982
: Anwar Ibrahim mengumumkan penyertaannya ke dalam UMNO dengan misi
untuk merubah UMNO daripada dalam. Secara rasminya, ABIM yang sebelum
ini dianggap sebagai anti-kerajaan bertukar kepada pertubuhan Islam yang
pro-kerajaan. Ini ditambah lagi dengan kerajaan Malaysia di bawah
pimpinan baru Dr. Mahathir yang dianggap ultra-nasionalis sebelum ini
menjalankan dasar Islamisasi di dalam kerajaan.
1983
: Ekoran desakan yang begitu kuat dari ahli-ahli PAS khususnya Dewan
Pemuda PAS Pusat yang benar-benar mahu mengalihkan hala tujuan
perjuangan PAS sebagai sebuah gerakan Islam, Dato’ Asri akhirnya
melepaskan jawatannya sebagai Yang Dipertua PAS untuk memberikan laluan
kepada kepimpinan ulama’. Bermula dari situlah, PAS akhirnya didominasi
oleh kepimpinan ulama’ sehinggalah hari ini.
Ulasan
: Walaupun sebelum ini, PAS sebenarnya sudah meletakkan Islam sebagai
dasar perjuangan, namun sebenarnya PAS sebagai sebuah gerakan Islam
hanya benar-benar lahir pada tahun 1983 iaitu selepas ideologi pemikiran
Sayyid Qutb benar-benar mendasari perjuangan PAS. Sebelum daripada itu
di bawah kepimpinan non-ulama’, PAS tidak lebih dari sebuah parti
politik yang hanya mempunyai nama Islam tetapi tidak berbeza dengan UMNO
dari segi pembawaan dan pelaksanaan dasar. Dan sejarah menyaksikan,
proses pembersihan itu mengambil masa yang begitu panjang.
Pada
peringkat inilah juga, lahirnya ABIM selaku penyebar pemikiran
hakimiyyah ala-ikhwan. Peranannya dalam membantu kelahiran semula PAS
sama sekali tidak boleh diperkecilkan. Namun, ‘ijtihad’ bekas
pemimpinnya untuk menyertai UMNO telah merubah segala-galanya. Perlu
disebut bahawa tidak sedikit yang menitiskan air mata akibat tindakan
Anwar Ibrahim [Sayuti Omar, Siapa Pencabar Anwar? Hal. 50.]. Ekoran
daripada itu, selepas tahun 1983, ABIM yang sebelum ini menjadi
pendokong kuat pemikiran Sayyid Qutb mula bersikap lembut dengan
kerajaan manakala PAS yang sebelum ini merupakan parti politik
nasionalis Islamik berubah wajah menjadi gerakan Islam yang mendokong
kuat cita-cita untuk menegakkan sebuah negara Islam yang sebenarnya.
Saya mengira, di sinilah bermulanya pertarungan sebenar antara PAS
sebagai sebuah gerakan atau jemaah Islam dengan pihak pemerintah.
Laluan
PAS seterusnya di Malaysia pada masa ini sememangnya terlalu sukar
ekoran kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam kerajaan. Akibatnya, masyarakat
menerima proses Islamisasi sederhana dan beransur-ansur yang dibawa
bersama penyertaannya ke dalam kerajaan. Kerana itulah, PAS sebenarnya
menghadapi laluan yang benar-benar getir dan mencabar.Smber :pasayangislam
No comments:
Post a Comment